[ ΑΡΧΙΚΗ ]


http://www.thinkroadsafety.gov.uk

ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2003-04

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

© 2004, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΤΟΠΟΥ:
ΠΑΠΑΧΑΡΙΣΗΣ ΣΠΥΡΟΣ
Καθηγητής ΠΕ18 Μηχ. Εμπ. Ναυτικού
Υπεύθυνος ΓΡΑΣΕΠ Αμμοχωρίου

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

Συντονιστής προγράμματος
ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ

Αποσπάσματα από τις δηλώσεις των μαθητών σχετικά με το τι είναι το δίκυκλο:

ΔΙΚΥΚΛΟ είναι:

  • Το πνεύμα της περιπέτειας και της ελευθερίας.

  • Η πρώτη αγάπη για τους νέους που αγαπούν την ταχύτητα.

  • Μαγκιά.

  • Μέσο μετακίνησης για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ο μοτοσικλετιστής αισθάνεται την ελευθερία αλλά και τον κίνδυνο όταν είναι πάνω στην σέλα της μηχανής του. Επιλέγεται συνήθως και ως μέσο μετακίνησης γιατί θεωρείται μία φθηνή και γρήγορη εναλλακτική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Περισσότεροι από 1.500.000 Έλληνες και Ελληνίδες χρησιμοποιούν το δίκυκλο στις καθημερινές μετακινήσεις τους. Οι περισσότεροι από αυτούς θα υποστούν τις συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος. Εκρηκτικό ριψοκίνδυνο συνδυασμό αποτελεί η χρήση του μηχανοκίνητου δίκυκλου από νέους και νέες. Από τα τροχαία που συμβαίνουν στην χώρα μας, τα μισά περίπου τροχαία ατυχήματα έχουν γίνει από νεαρά άτομα που οδηγούσαν μηχανοκίνητο δίκυκλο. Το αυξημένο ποσοστό τραυματισμών των αναβατών δείχνει πόσο ευάλωτοι είναι αυτοί που οδηγούν ή είναι συνεπιβάτες των μηχανοκίνητων δικύκλων. Οι νέοι χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων 15-29 ετών, πολύ εύκολα πέφτουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων και τις περισσότερες φορές βρίσκονται εκτεθειμένοι απέναντι στην αφηρημάδα ενός οδηγού αυτοκινήτου.

ΣΚΟΠΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η σωστή κυκλοφοριακή αγωγή των νέων. Η ασφάλεια κατά την οδήγηση. Ο εντοπισμός των αιτίων που οδηγούν στο ατύχημα. Οι λόγοι και επιπτώσεις από τη μη χρησιμοποίηση του κράνους.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΑΣΕΩΝ - ΔΡΑΣΗ

Στην πρώτη συνάντηση, έγινε ο σχεδιασμός του προγράμματος, ορίστηκε το προεδρείο της ομάδας για τον καλύτερο συντονισμό, οι μέρες και οι ώρες συνάντησης της ομάδας και τέθηκαν οι στόχοι του προγράμματος. Ορίστηκαν δύο(2) υποομάδες εργασίας. Σε κάθε υποομάδα δόθηκαν οδηγίες εργασίας ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες των μαθητών.

1η ομάδα:

Επίσκεψη στην Αστυνομία για συγκέντρωση στοιχείων. Επίσκεψη στο Τ.Ε.Ε Αμυνταίου για ενημέρωση και συγκέντρωση στοιχείων με ερωτηματολόγιο και συνέντευξη. Επίσκεψη σε ασφαλιστικά γραφεία.

2η ομάδα:

Επίσκεψη στο Κ.Υ Αμυνταίου για συγκέντρωση στοιχείων. Επίσκεψη στο Ε.Λ. Αμυνταίου για ενημέρωση και συγκέντρωση στοιχείων με ερωτηματολόγιο και συνέντευξη. Επίσκεψη σε σχολή οδηγών. Επίσκεψη σε μαγαζιά πώλησης δικύκλων. Στο τέλος συγκέντρωση και αξιολόγηση όλων των αποτελεσμάτων από τις δύο ομάδες.

ΔΡΑΣΗ ΟΜΑΔΩΝ

Επίσκεψη στο Τ.Ε.Ε και Ε.Λ. Αμυνταίου. Από την επίσκεψη στην σχολή οδηγών και πώλησης δικύκλων Από την επίσκεψη και καταγραφή οδηγικής συμπεριφοράς στους δρόμους

ΑΙΤΙΕΣ ΤΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΥΚΛΑ

Οι πιο σημαντικές αιτίες ατυχήματος με μηχανοκίνητα δίκυκλα είναι:

  • 1. Η ελαττωμένη ικανότητα οδήγησης και η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά του αναβάτη.

  • 2. Η έλλειψη υπευθυνότητας των οδηγών αυτοκινήτων και της Πολιτείας.

Α. Ελαττωμένη ικανότητα οδήγησης - υπερβολική ταχύτητα - απειρία - ελλιπής εκπαίδευση - άγνοια του Κ.Ο.Κ, είναι παράγοντες που συνιστούν αιτίες τροχαίων ατυχημάτων. Η εμπειρία κατά την οδήγηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αποφυγή ατυχήματος, γιατί μαθαίνουν να μην υποτιμούν τους κινδύνους, να τους αποφεύγουν και να τηρούν τον Κ.Ο.Κ.

Β. Ριψοκίνδυνη συμπεριφορά. Ριψοκίνδυνη συμπεριφορά είναι η συμπεριφορά του μοτοσικλετιστή που, όταν οδηγεί το δίκυκλό του, αυτή συνιστά κίνδυνο για τον οδηγό και τους άλλους. Σαν τέτοιες είναι: Η μη χρήση κράνους. Η πλειοψηφία των νέων θεωρεί ότι το κράνος περιορίζει την θέα και την ελευθερία κατά την οδήγηση, ή ότι θα τους χαλάσει τα μαλλιά. Οι περισσότεροι το φέρνουν μαζί τους μόνο για να αποφύγουν την κλήση της τροχαίας. Η μεταφορά αντικειμένων ή περισσοτέρων ατόμων από αυτό που προβλέπει η άδεια οδήγησης. Αυτό έχει ως συνέπεια να μεταβάλλεται και να χάνεται η οδηγητική συμπεριφορά του δικύκλου και να είναι ευάλωτος ο οδηγός στις ανωμαλίες του οδοστρώματος ή στην ξαφνική αλλαγή του αέρα λόγω διερχομένων Ι.Χ. Οι επικίνδυνοι ελιγμοί ως επιβεβαίωση της ενηλικίωσής τους (κόντρες -σούζες), οι ελιγμοί ανάμεσα στα αυτοκίνητα, είναι παράγοντες σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.

Γ. Έλλειψη υπευθυνότητας των οδηγών αυτοκινήτων. Η έλλειψη αισθήματος ευθύνης μίας μερίδας οδηγών αυτοκινήτων, που αισθάνονται αρκετά ισχυροί και ασφαλείς μέσα στα οχήματά τους, έτσι, ώστε να παραβιάζουν συστηματικά και συχνά προκλητικά την προτεραιότητα των οδηγών των μηχανοκίνητων δικύκλων, μπορεί να γίνει αιτία ατυχήματος: Το πέταγμα αντικειμένων ή τσιγάρου στο δρόμο. Οι απότομες και απρόβλεπτες αλλαγές πορείας ή οι ελιγμοί, ή το απότομο άνοιγμα της πόρτας του οχήματος. Όλα τα παραπάνω μπορούν να προκαλέσουν τροχαίο ατύχημα στους αναβάτες μηχανοκίνητων δικύκλων.

Δ. Ο ρόλος της Πολιτείας είναι τεράστιος όσον αφορά στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Η κακή συντήρηση των δρόμων (κακός τάπητας -λακκούβες - απότομες στροφές- κατακράτηση νερών στους δρόμους) είναι αιτία πρόκλησης ατυχήματος.

ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΥΚΛΑ

Ο καλύτερος τρόπος για να αποφευχθούν τα ατυχήματα με τα μηχανοκίνητα δίκυκλα και οι νομικές τους συνέπειες είναι η καλή ενημέρωση των δικυκλιστών για τις ειδικές υποχρεώσεις τους και την προστασία τους καθώς και η εισαγωγή ειδικού μαθήματος και εξοικείωσης των μαθητών από μικρή ηλικία.

Συγκεκριμένα

  • 1. Έγγραφα: θα πρέπει να έχει μαζί του τα απαραίτητα έγγραφα. (άδεια οδήγησης - άδεια κυκλοφορίας - ασφάλεια - σήμα τελών κυκλοφορίας).

  • 2. Προστατευτικά εξαρτήματα κατά την οδήγηση: κράνος - γυαλιά.

  • 3. Τήρηση του Κ.Ο.Κ.

  • 4. Να μην πίνει, όταν πρόκειται να οδηγήσει.

  • 5. Να διατηρεί το μηχανοκίνητο δίκυκλο σε άριστη κατάσταση.

  • 6. Να προσέχει ηλικιωμένους και παιδιά γιατί έχουν μειωμένα αντανακλαστικά.

  • 7. Να προσέχει τις κυκλοφοριακές συνθήκες.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ

Από την επεξεργασία και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων προέκυψαν τα εξής:

  • Οι νέοι της περιοχής μας στην πλειοψηφία τους δεν έχουν δίπλωμα και άδεια κυκλοφορίας.

  • Οι περισσότεροι άρχισαν να οδηγούν πριν τα 16 χρόνια, κάτω από την ανοχή των γονέων τους, και αγνοούν τον Κ.Ο.Κ. Ενώ γνωρίζουν για την χρησιμότητα του κράνους, οι περισσότεροι δεν το χρησιμοποιούν, ή δεν έχουν, και το φέρνουν μαζί τους μόνο για τον έλεγχο της τροχαίας. Στην πλειοψηφία τους είναι ανασφάλιστοι.

  • Οι περισσότεροι οδηγούν, όταν πίνουν, και κοντράρονται για να αποδείξουν την "δύναμη" του δικύκλου τους.

Για τους παραπάνω λόγους συντάχθηκε από την ομάδα Α.Υ ένα ενημερωτικό φυλλάδιο πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων το οποίο μοιράσθηκε στους μαθητές.

ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

1. Ηλιάδης Σπύρος
2. Στάμος Ανδρόνικος
3. Ρόμπης Ευάγγελος
4. Σάββας Δημήτριος
5. Ανδρεάδης Σπύρος
6. Καλέντζης Βασίλειος
7. Πέγιος Απόστολος
8. Χρηστίδης Βασίλειος
9. Δούμκος Παντελής
10. Τζίτζιος Άρης
11. Γιαννιτσόπουλος Χάρης
12. Καναργελίδης Δημήτριος
13. Δημητριάδης Ρομάν
14. Τσάλκος Αλέξης
15. Κωνσταντινίδης Τρύφων
16. Αναστασιάδης Άρης
17. Αϊβατζίδης Βασίλειος
18. Νικολάου Δημήτριος
19. Νάνος Κων/νος
20. Τσένκο Μηνάς


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ




X

X

X




X

X

X

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ