ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ

Η Ορολογία (Γλωσσάριο) του e-commerce

 


Acceptable Use Policy (AUP) - Είναι η Αποδεκτή Πολιτική Χρήσης ενός δικτυακού τόπου από τους επισκέπτες του. Μεγάλες εταιρείες, σχολικές μονάδες και παροχείς υπηρεσιών Internet (ISPs) μπορούν να δημιουργήσουν δικά τους AUPs με στόχο την πρόληψη του spamming ή της πειρατείας ή και άλλων παράνομων ενεργειών.

Acquiring Bank - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Τράπεζα Υποδοχής και είναι η τράπεζα στην οποία μπορεί να ανοίξει λογαριασμό ένας επιχειρηματίας ώστε να δέχεται τις πληρωμές για τις ηλεκτρονικές του συναλλαγές.

Ad Click - Είναι το κλικ που κάνουμε με το ποντίκι σε μια διαφήμιση που υπάρχει σε μια ιστοσελίδα, από την οποία μεταβαίνουμε σε μια άλλη ιστοσελίδα, συνήθως του διαφημιζόμενου. Τα Ad Clicks μετριούνται από ειδικούς servers, τους Ad Servers.

Ad Impression - Η ολοκληρωμένη εμφάνιση μιας online διαφήμισης, όπως μπορεί να είναι ένα Banner, μέσα σε μια ιστοσελίδα.

Ad Management - Όρος που αναφέρεται στη διαχείριση των online διαφημίσεων (Banners, Buttons) μέσω κάποιου ειδικού προγράμματος διαχείρισης.

Ad Server - Ειδικό πρόγραμμα για τη διαχείριση των διαφημιστικών εκστρατειών, το οποίο είναι εγκατεστημένο σε κάποιον server και που η δουλειά του είναι ο προγραμματισμός και η εμφάνιση των online διαφημιστικών εκστρατειών. Παρέχει χρήσιμα στατιστικά στοιχεία για την απόδοση της διαφημιστικής εκστρατείας.

Ad Units - Τρόπος ταξινόμησης τύπων διαφήμισης. Στο Διαδίκτυο ad units είναι τα banners, τα buttons, τα micro buttons, τα pop-ups, οι ουρανοξύστες (skyscrapers), οι σύνδεσμοι (links), τα interstitials, τα superstitials κ.ά.

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) - Καινούργια τεχνολογία για τη μετάδοση ψηφιακών πληροφοριών μέσα από τα ήδη υπάρχοντα τηλεφωνικά καλώδια. Πλεονεκτεί έναντι της τεχνολογίας ISDN στο ότι παρέχει συνεχή σύνδεση με το Internet επί 24ωρου βάσεως, χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε κλήση (dial up) κάθε φορά που θέλουμε να συνδεθούμε. Ο συνδρομητής δεν χρεώνεται με το κόστος της κάθε κλήσης που κάνει για σύνδεση στο Internet αλλά μ' ένα σταθερό μηνιαίο πάγιο, ανάλογα με την ταχύτητα σύνδεσης που έχει επιλέξει απ' αυτές που του προσφέρει ο Παροχέας (ISP). Με την ADSL σύνδεση έχουμε και τη δυνατότητα για ταυτόχρονη χρήση δύο τηλεφωνικών γραμμών και το modem της ADSL γραμμής μπορεί να παίξει και τον ρόλο του δρομολογητή (router) σ' ένα τοπικό δίκτυο υπολογιστών (LAN). Η τεχνολογία ADSL παρέχει ασυμμετρικό εύρος δεδομένων (bandwidth) μέσω ενός ζεύγους καλωδίων, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι το εισερχόμενο bandwidth (από το δίκτυο προς τον χρήστη) είναι μεγαλύτερο από το εξερχόμενο (από τον χρήστη προς το δίκτυο).

Affiliate Marketing - Διαφημιστικό σύστημα σύμφωνα με το οποίο ένας δικτυακός τόπος μπορεί να προβάλλει δωρεάν τα banners των διαφημιζομένων και να λαμβάνει ποσοστά κάθε φορά που γίνεται κάποια πώληση ή εγγραφή από τους επισκέπτες του συγκεκριμένου banner.

Affinity Marketing - Μια προσπάθεια προβολής και διαφήμισης ενός δικτυακού τόπου που περιλαμβάνει e-mail marketing, banner ή και συμβατικά μέσα και προσπαθεί να εντοπίσει τις καταναλωτικές (αγοραστικές) συνήθειες των χρηστών του Διαδικτύου. Για παράδειγμα ένα βιβλιοπωλείο που εξειδικεύεται σε νομικά βιβλία, μπορεί να στείλει ένα διαφημιστικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σ' όλους τους πελάτες του που έχουν αγοράσει στο παρελθόν βιβλία πληροφορικής, με θέμα μηνύματος "Δίκαιο και Internet" και να αναφέρεται σε καινούργιες κυκλοφορίες σχετικών βιβλίων.

Aggregator - Όρος που αναφέρεται σε ειδικά προγράμματα που προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους χρήστες που κάνουν αγορές με ηλεκτρονικό εμπόριο, βοηθώντας τους να επιλέξουν ανάμεσα σε ανταγωνιστικές εταιρίες. Τα προγράμματα αυτά συγκεντρώνουν πληροφορίες για την αγορά και τους προμηθευτές και παρέχουν αυτά τα στοιχεία σ' έναν δικτυακό τόπο.

Authentication - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ταυτοποίηση ή Πιστοποίηση και είναι η διαδικασία επιβεβαίωσης με τη χρήση ψηφιακών ταυτοτήτων ή πιστοποιητικών, τού ότι το άτομο ή η εταιρεία που ζητάει μια συναλλαγή είναι όντως αυτός ή αυτή που ισχυρίζεται ότι είναι.

Authorization - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Εξουσιοδότηση και είναι η διαδικασία σύμφωνα με την οποία γίνεται ο απαραίτητος έλεγχος από την τράπεζα του πελάτη (πληρωτή) ως προς το υπόλοιπο του λογαριασμού του, έτσι ώστε να δοθεί η σχετική εντολή πληρωμής στην τράπεζα του αποδέκτη.

B2B (Βusiness-to-Βusiness) - Όρος που αναφέρεται στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο ανάμεσα σε εταιρείες, επιχειρήσεις ή και οργανισμούς (χονδρική πώληση).

B2C (Business-to-Consumer) - Όρος που αναφέρεται στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο ανάμεσα σε επιχειρήσεις και στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό (λιανική πώληση).

B2G (Business-to-Government) - Όρος που αναφέρεται στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο ανάμεσα σε επιχειρήσεις και κυβερνητικούς ή δημόσιους οργανισμούς.

Banner - Όρος που αναφέρεται σε μια διαφημιστική εικόνα που χρησιμοποιείται σε μια online διαφήμιση. Τα banners διακρίνονται σε στατικά, που είναι ακίνητα δισδιάστατα γραφικά, και σε κινούμενα (animated), που είναι κινούμενα γραφικά. Τα interactive banners έχουν κι έναν σύνδεσμο (link) προς την ιστοσελίδα του διαφημιζόμενου.

Brochureware - Ένας είδος δικτυακού τόπου που έχει την εμφάνιση μιας ηλεκτρονικής μπροσούρας, μπορεί να περιέχει δηλαδή τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας, μια σύντομη περιγραφή των προϊόντων ή/και των υπηρεσιών της, γενικότερες πληροφορίες για την επιχείρηση, συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις (FAQs) κ.ά.

Burnout - Έκφραση που αναφέρεται στο «κάψιμο» μιας online διαφημιστικής εκστρατείας λόγω του ότι έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα με τα ίδια διαφημιστικά στοιχεία (banners, buttons). Η διαφήμιση δεν αποδίδει τα αναμενόμενα και το Click Through Rate μειώνεται καθώς οι χρήστες έχουν βαρεθεί να βλέπουν το ίδιο banner με το ίδιο διαφημιστικό μήνυμα. Υπολογίζεται ότι ένα banner έχει πετύχει τον σκοπό του μετά από τρεις εμφανίσεις ανά χρήστη και τότε θα πρέπει να αλλαχθεί. Οι Ad Servers χρησιμοποιούν ειδικά φίλτρα και Cookies ώστε να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα και έτσι μόλις ο ίδιος χρήστης δει τρεις φορές ένα συγκεκριμένο banner, τότε τού εμφανίζεται ένα άλλο.

Business Intelligence (BI) - Αποδίδεται στα ελληνικά ως Επιχειρηματική Ευφυΐα/Νοημοσύνη και αναφέρεται στην αμφίδρομη διαδικασία ανάλυσης και αξιοποίησης κάποιων καλά οργανωμένων και δομημένων πληροφοριών, με τη βοήθεια των οποίων η διοίκηση μιας επιχείρησης παρακολουθεί αποτελεσματικότερα τις νέες τάσεις και τα νέα καταναλωτικά πρότυπα, εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα και μπορεί να λάβει έτσι σωστότερες αποφάσεις. Η Επιχειρηματική Ευφυΐα αφορά σε πελάτες, προϊόντα, υπηρεσίες ή και ανταγωνιστές.

Certification Authority (CA/TTP) - Αποδίδεται στα ελληνικά μ' έναν από τους όρους Οργανισμός Πιστοποίησης ή Έμπιστη Τρίτη Οντότητα ή και Πάροχος Υπηρεσιών Πιστοποίησης και αναφέρεται στους Οργανισμούς ή Εταιρείες που έχουν το δικαίωμα (άδεια) να εκδίδουν ψηφιακές ταυτότητες και να εγγυώνται μ' αυτόν τον τρόπο τη διασφάλιση (απόρρητο) των επικοινωνιών.

Click Through Rate - Όρος που αναφέρεται στον λόγο (αναλογία) μεταξύ των εμφανίσεων (Ad Impressions) μιας online διαφήμισης σε μια ιστοσελίδα και των κλικ (Ad Clicks) που έκαναν σ' αυτήν οι χρήστες. Μ' άλλα λόγια, το Click Through Rate φανερώνει το ποσοστό των χρηστών που έκαναν κλικ σε μια online διαφήμιση σε σχέση μ' αυτούς που την είδαν. Υπολογίζεται ως το πηλίκο των συνολικών Ad Clicks ανά εκατό εμφανίσεις (Ad Impressions). Για παράδειγμα ένα 5% Click Through Rate σημαίνει ότι στους 100 χρήστες που θεωρητικά είδαν ένα banner, έκαναν κλικ οι 5. To Click Through Rate υπολογίζεται αυτόματα από τους Ad Servers και κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 0,5% - 2%.

Commerce Service Provider (CSP) - Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Διαδικτύου (ISP) που εξειδικεύεται σε υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και όσοι προσφέρουν ειδικό λογισμικό ή υποστήριξη γι' αυτές τις υπηρεσίες.

Conversion Rate - Ποσοστό χρηστών που αφού είδαν και έκαναν κλικ σε μια διαφήμιση, επισκέφτηκαν το site του διαφημιζόμενου και τελικά αγόρασαν μια υπηρεσία ή ένα προϊόν. Αποτελεί συνήθως το 1% - 5% των επισκεπτών που προέρχονται από μια διαφήμιση.

CPO (Cost per Order) - Όρος που αναφέρεται στο κόστος της αγοράς ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας από έναν χρήστη, η οποία αγορά έγινε μέσα από μια online διαφήμιση. Υπολογίζεται αν διαιρέσουμε το κόστος της διαφημιστικής εκστρατείας με τις συνολικές αγορές που τελικά έγιναν.

CRM (Customer Relationship Management) - Όρος που αναφέρεται στη διαχείριση των σχέσεων μιας επιχείρησης με τους πελάτες της. Ο όρος περιλαμβάνει όλα τα μέτρα που πρέπει να πάρει η επιχείρηση ώστε να προσελκύσει και να εξυπηρετήσει όλους τους πελάτες της.

Cybercash - Όρος που αναφέρεται στο εικονικό χρήμα ή στο μέσο πληρωμής που μπορεί να φορτωθεί μέσω ενός ανοικτού δικτύου, όπως είναι το Internet.

Data Mining - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Εξόρυξη Δεδομένων και αναφέρεται στην επεξεργασία και την αξιολόγηση των δεδομένων με βάση τη συμπεριφορά των χρηστών (επισκεπτών) του δικτυακού τόπου μιας εταιρείας. Η εταιρεία μπορεί να εκμεταλλευτεί (αξιοποιήσει) αυτά τα δεδομένα για να βελτιώσει την εικόνα της στην αγορά και να αυξήσει έτσι σημαντικά τις πωλήσεις της.

Deep linking - Αναφέρεται σ' έναν σύνδεσμο (link) ο οποίος μας κατευθύνει σε μια εσωτερική ιστοσελίδα ενός δικτυακού τόπου και όχι στην αρχική του σελίδα (home page). Μερικές εταιρείες είναι αντίθετες μ' αυτήν την πρακτική καθώς, όπως ισχυρίζονται, οι χρήστες (επισκέπτες του δικτυακού τόπου) δεν είναι σε θέση να δουν τα διαφημιστικά banners που υπάρχουν στην αρχική σελίδα του Web site.

Demand Aggregators - Αναφέρεται σε ειδικούς οργανισμούς (εταιρείες) οι οποίες απασχολούνται με το να καταμετρούν και να συγκεντρώνουν την καταναλωτική ζήτηση που υπάρχει για ένα συγκεκριμένο προϊόν. Με τον τρόπο αυτό μπορούν και οι καταναλωτές να επιτυγχάνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις (καλύτερες τιμές) στις αγορές που κάνουν μέσω του Internet, αλλά και οι ίδιες οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να πωλούν προϊόντα που διαφορετικά θα έπρεπε να είχαν μείνει στο στοκ.

Digital ID/Certificate - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ψηφιακή Ταυτότητα ή Ψηφιακή Βεβαίωση ή και Ψηφιακό Πιστοποιητικό και πρόκειται για μια κρυπτογραφημένη ταυτότητα που την εκδίδουν ειδικά εξουσιοδοτημένοι Οργανισμοί Παροχής Υπηρεσιών Πιστοποίησης, με την οποία επιβεβαιώνεται η γνησιότητα των στοιχείων του κατόχου, το ότι αυτός που στέλνει το μήνυμα είναι όντως αυτός που ισχυρίζεται ότι είναι και ότι δεν γίνεται ηλεκτρονική απάτη ή πλαστοπροσωπία. Μπορεί να την χρησιμοποιήσει ο κάτοχός της για να κάνει ασφαλείς ηλεκτρονικές συναλλαγές και επικοινωνία μέσω του Internet. Η ψηφιακή ταυτότητα  περιλαμβάνει την ψηφιακή υπογραφή του κατόχου της (digital signature) και το δημόσιο κλειδί του (public key).

Digital Money - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ψηφιακό Χρήμα και αναφέρεται στο εικονικό (άυλο) χρήμα που διακινείται μέσω του Internet, είτε με πιστωτικές κάρτες είτε με ειδικούς ψηφιακούς λογαριασμούς. Οι καταθέσεις και οι αναλήψεις γίνονται κανονικά στις τράπεζες των συναλλασσομένων και φαίνονται κατά την ενημέρωση των βιβλιαρίων τους.

Digital Signature - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ψηφιακή Υπογραφή και πρόκειται για ειδικό αρχείο το οποίο δημιουργείται από κείμενο που το υπογράφει και το κρυπτογραφεί (κωδικοποιεί) ο κάτοχός του. Ο παραλήπτης του μηνύματος θα πρέπει να κάνει αποκρυπτογράφηση του κειμένου, σύγκριση της ψηφιακής υπογραφής και πιστοποίηση (επιβεβαίωση) της ταυτότητας του αποστολέα του μηνύματος.

Digital Wallet- Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ψηφιακό Πορτοφόλι και αναφέρεται σ' έναν εικονικό πορτοφόλι που μπορεί να δημιουργήσει ένας χρήστης και να αποθηκεύσει στον υπολογιστή του ενώ πραγματοποιεί τις αγορές του στο Internet. Με τη βοήθεια του ψηφιακού πορτοφολιού μπορεί να δημιουργηθεί το προφίλ του online καταναλωτή που να περιέχει τα στοιχεία της πιστωτικής του κάρτας, τη διεύθυνση κατοικίας κ.ά., αλλά και ένα αρχείο με τα στοιχεία της κάθε συναλλαγής που κάνει στο Διαδίκτυο. Με το ψηφιακό πορτοφόλι, οι καταναλωτές μπορούν να αποφεύγουν την συνεχή συμπλήρωση των στοιχείων τους κάθε φορά που επισκέπτονται και συναλλάσσονται μ' ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Επίσης, σ' ένα ψηφιακό πορτοφόλι μπορούν να αποθηκευθούν οι προτιμήσεις του καταναλωτή, τυχόν ενημερώσεις (ειδοποιήσεις) για καινούργια προϊόντα που τον ενδιαφέρουν κ.ά.

Direct Marketing - Έτσι αποκαλείται η διαδικασία κατά την οποία μια εταιρεία στέλνει διαφημιστικά μηνύματα απευθείας στους πιθανούς της πελάτες. Το direct marketing μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κερδίζει συνεχώς έδαφος τελευταία, ενώ είναι πολύ ενοχλητικό για τον περισσότερο κόσμο το λεγόμενο spamming ή στα ελληνικά η μη ζητηθείσα εμπορική επικοινωνία, με πιο απλά λόγια ο βομβαρδισμός των e-mails των χρηστών του Internet με συνεχή διαφημιστικά μηνύματα.

Domain Name Service (DNS) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Υπηρεσία Ονομάτων Περιοχής ή και Υπηρεσία Ονομάτων Χώρου (σύμφωνα με τον Ν. 2867/2000) και πρόκειται για μια διαδικασία όπου αντιστοιχίζεται το όνομα περιοχής (domain name) μιας διεύθυνσης URL με την πραγματική IP διεύθυνση του υπολογιστή που περιέχει την ιστοσελίδα που επιθυμούμε να προσπελάσουμε. Η Υπηρεσία DNS πραγματοποιείται με ειδικές βάσεις δεδομένων που βρίσκονται εγκατεστημένες στους λεγόμενους DNS Servers, οι οποίοι βρίσκονται διάσπαρτοι σ' όλον τον κόσμο σε κομβικά σημεία (ISPs, Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και αλλού) και ενημερώνονται συνεχώς με τις αλλαγές (προσθήκες, διαγραφές, μεταβολές) των ονομάτων περιοχής (domain names).

Dotcom - Με τον όρο αυτό χαρακτηρίζονται οι εταιρείες που κάνουν τις συναλλαγές τους αποκλειστικά μέσω του Internet. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Amazon, ένα από τα πρώτα και πιο πετυχημένα διεθνή διαδικτυακά βιβλιοπωλεία, με παραρτήματα σε πολλές χώρες. Πολλές επιχειρήσεις dotcom ενώ ξεκίνησαν με ενθουσιασμό και προοπτικές, δεν βρήκαν την ανάλογη ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό και οδηγήθηκαν σε πτώχευση.

E-Auction - Δημοπρασία που γίνεται online στο Διαδίκτυο.

E-Banking - Με τον όρο αυτό είναι γνωστές οι τραπεζικές συναλλαγές, όπως για παράδειγμα οι καταθέσεις και οι αναλήψεις, που γίνονται μέσω του Internet.

E-Business - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και αναφέρεται στην πραγματοποίηση των επιχειρηματικών συναλλαγών μέσω του Internet, δηλ. στην ανάπτυξη του νέου επιχειρηματικού μοντέλου με αντικείμενο μόνο το Internet.

E-Cash - Γενικός όρος που αναφέρεται στις ηλεκτρονικές χρηματικές συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω του Internet.

E-Commerce - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονικό Εμπόριο και αναφέρεται στην πραγματοποίηση όλων των ειδών των συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα και κυρίως μέσω του Internet. Το ηλεκτρονικό εμπόριο διακρίνεται σε B2B (Business To Business), δηλ. ανάμεσα σε επιχειρήσεις, B2C (Business To Consumer), δηλ. ανάμεσα σε επιχειρήσεις και καταναλωτές κ.ά.

EDI (Electronic Data Interchange) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονική Ανταλλαγή Δεδομένων και αναφέρεται στη νόμιμη έκδοση τιμολογίων και άλλων εμπορικών παραστατικών μέσω του Internet.

EDIFACT (Electronic Data Interchange For Administration, Commerce and Transport) - Σύστημα Ανταλλαγής Ηλεκτρονικών Δεδομένων Διοίκησης, Εμπορίου και Μεταφορών.

EFT (Electronic Funds Transfer) - Όρος που αναφέρεται στην ηλεκτρονική μεταφορά κεφαλαίου (χρημάτων) από λογαριασμό σε λογαριασμό.

Electronic Catalog (E-Catalog) - Ειδικός μηχανισμός που δημιουργείται με δυναμικές ιστοσελίδες και που παρουσιάζει ομαδοποιημένα και συγκεντρωμένα τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες μιας εταιρείας και όπου έχουν τη δυνατότητα οι χρήστες να κάνουν παραγγελίες προϊόντων ή υπηρεσιών από το ηλεκτρονικό κατάστημα.

E-Mail (Electronic Mail) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο ή και Ηλεκτρονική Αλληλογραφία και είναι η υπηρεσία (πρόγραμμα πελάτης) για την αποστολή και λήψη των μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, τα οποία μπορούν να περιέχουν και συνημμένα αρχεία κειμένου ή εικόνας ή video ή ήχου και η οποία διεξάγεται μέσω του Internet. Δημοφιλή προγράμματα για e-mail είναι τα Outlook και Outlook Express της εταιρείας Microsoft, το Netscape Communicator, το Eudora και τώρα τελευταία και το ThunderBird της Mozilla. Μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν λογαριασμό ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (e-mail account) είτε στον Παροχέα Υπηρεσιών Internet (ISP) που μας εξυπηρετεί είτε σ' ειδικά portals, όπως είναι το hotmail, το yahoo, το in.gr κ.ά. Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε το λεγόμενο Webmail.

ERP (Enterprise Resource Planning) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Σύστημα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού και πρόκειται για ειδικό πρόγραμμα με το οποίο μπορούμε να διαχειρισθούμε τις ενδο-επιχειρησιακές διεργασίες μιας εταιρείας, δηλαδή τη διακίνηση των εμπορευμάτων, τα αποθέματα, την τήρηση των βιβλίων, την οργάνωση της παραγωγής και του προσωπικού κ.ά.

E-Shop - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονικό Κατάστημα και αναφέρεται σ' ένα κανονικό κατάστημα πώλησης προϊόντων που λειτουργεί μέσω του Διαδικτύου με ολοκληρωμένη διαδικασία παραγγελίας, πώλησης, τιμολόγησης, αποστολής εμπορευμάτων κλπ.

E-Tailing - Η λιανική πώληση (Retailing) προϊόντων μέσα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (e-Shop).

E-Trade - Όρος που αναφέρεται στην πραγματοποίηση των χρηματοοικονομικών συναλλαγών μέσω του Internet.

E-Wallet - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ηλεκτρονικό Πορτοφόλι και αναφέρεται σ' ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα που έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τους τραπεζικούς λογαριασμούς  ή την πιστωτική κάρτα ενός χρήστη.

Extranet - Αναφέρεται στην επέκταση του εσωτερικού δικτύου (Intranet ή Ενδοδίκτυο) μιας εταιρείας, ώστε να έχουν πρόσβαση σ' αυτό ειδικά εξουσιοδοτημένα άτομα που μπορεί είναι πελάτες ή προμηθευτές της εταιρείας.

E-zine - Περιοδικό που εκδίδεται σε ηλεκτρονική μορφή και απευθύνεται συνήθως σε συγκεκριμένο (εξειδικευμένο) αναγνωστικό κοινό.

First-Party Loss - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Άμεσες Απώλειες και είναι οι απώλειες μιας εταιρείας που έχουν να κάνουν με το η-επιχειρείν, δηλαδή με την εμπορική δραστηριότητα της εταιρείας στο Διαδίκτυο και τέτοιες μπορεί να είναι για παράδειγμα η καταστροφή ή και η αλλοίωση του πληροφοριακού κεφαλαίου της εταιρείας εξαιτίας ενός ιού (virus) ή ενός σκουληκιού (worm) ή η παρακολούθηση της δραστηριότητας και των απόρρητων στοιχείων της εταιρείας μέσω ενός δούρειου ίππου (trojan horse) ή ακόμα και μια επίθεση κάποιου hacker ή κάποιου cracker κ.ά.

Firewall - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πύρινο Τείχος ή και Τείχος Προστασίας και είναι ένα ειδικό σύστημα hardware (μηχάνημα, εξοπλισμός) ή και ειδικό πρόγραμμα (software) που προστατεύει το δίκτυο μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού ή ακόμη και τον προσωπικό υπολογιστή ενός χρήστη, απαγορεύοντας την πρόσβαση των χρηστών του σε συγκεκριμένα sites του Internet ή και το αντίθετο, απαγορεύοντας την πρόσβαση στο δίκτυο της εταιρείας από εξωτερικούς χρήστες ή και ιστοσελίδες. Μπορεί να ρυθμισθεί ώστε να απαγορεύει την πρόσβαση σε συγκεκριμένους χρήστες και για συγκεκριμένες ημέρες ή ώρες της ημέρας.

FTP (File Transfer Protocol) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πρωτόκολλο Μεταφοράς Αρχείων και είναι μια από τις χρήσιμες υπηρεσίες του Internet, όπου με τη βοήθειά της μπορούμε να κατεβάσουμε (download) προγράμματα ή αρχεία από διάφορα sites του Internet ή και να δημοσιεύσουμε (publish) ή να ανεβάσουμε (upload) δικά μας αρχεία ή/και ιστοσελίδες για δημοσίευση στο Internet. Οι υπολογιστές που προσφέρουν αρχεία για κατέβασμα αποκαλούνται FTP Servers και αν υπάρχει η δυνατότητα να κατεβάσει αρχεία ένας οποιοσδήποτε χρήστης, τότε μιλάμε για ανώνυμο (anonymous) ftp, όπου θα πρέπει να δώσουμε ως username το anonymous και ως password το e-mail μας για να μπορέσουμε να συνδεθούμε. Εξυπακούεται ότι τα αρχεία που διατίθενται ελεύθερα για download είναι περιορισμένα. Αν έχουμε εξουσιοδότηση σε κάποιον FTP Server, τότε θα μας έχει παραχωρήσει δικά μας username και password και θα μπορούμε έτσι με τη βοήθεια ειδικών προγραμμάτων να κατεβάσουμε ή και να ανεβάσουμε αρχεία από ή προς τον FTP Server. Η διαδικασία του FTP μπορεί να γίνει και με τη χρήση του προγράμματος Εξερεύνησης των Windows και ενός browser, όπου στον browser θα πρέπει να γράψουμε την ftp διεύθυνση με την οποία θέλουμε να συνδεθούμε, όπως για παράδειγμα ftp://www.myftp.gr, να δώσουμε το username και password για να μπορέσουμε να συνδεθούμε και μετά να κάνουμε μεταφορά ή copy/paste των αρχείων που θέλουμε από το ένα παράθυρο στο άλλο. Μέσα στο παράθυρο του FTP Server μπορούμε να δημιουργήσουμε φακέλους (καταλόγους), να μετονομάσουμε και να αντιγράψουμε αρχεία και γενικά να εργαστούμε σαν να πρόκειται για ένα παράθυρο του δικού μας υπολογιστή.

Gateway - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πύλη και πρόκειται για ειδική συσκευή που αναλαμβάνει να διασυνδέσει δύο ή και περισσότερα δίκτυα που χρησιμοποιούν εντελώς διαφορετικά πρωτόκολλα.

GUI (Graphical User Interface) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Γραφικό Περιβάλλον Χρήστη και αναφέρεται στην ευκολία διαχείρισης που παρέχει το γραφικό περιβάλλον σ' όλους τους χρήστες των υπολογιστών και ιδιαίτερα στους αρχάριους. Στο γραφικό περιβάλλον επικοινωνίας με τον υπολογιστή χρησιμοποιείται πολύ το ποντίκι σ' αντίθεση με το πληκτρολόγιο που χρησιμοποιείτο στα παλαιότερα λειτουργικά συστήματα.

House Ads - Ειδικός τύπος διαφημιστικού banner που προβάλλει ένας δικτυακός τόπος στον δικό του δικτυακό τόπο, όταν δεν υπάρχει πληρωμένη καταχώρηση τρίτων. Συνήθως αφορά στην προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών του ίδιου του δικτυακού τόπου.

Home Page - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Αρχική Σελίδα ή Κεντρική Σελίδα ή και Οικοσελίδα και είναι η ιστοσελίδα που εμφανίζεται πρώτη όταν εισερχόμαστε σ' έναν δικτυακό τόπο. Αποτελεί την πύλη εισόδου μας σ' έναν δικτυακό τόπο και θα πρέπει να περιέχει κάτι σαν έναν πίνακα περιεχομένων για να είναι έτσι πιο φιλική η περιήγησή μας στο Web site.

HTML (HyperText Maskup Language) - Αποδίδεται στα ελληνικά ως Γλώσσα Σήμανσης Υπερκειμένου και πρόκειται για γλώσσα σήμανσης ή μορφοποίησης περισσότερο και όχι για γλώσσα προγραμματισμού, η οποία χρησιμοποιεί τα λεγόμενα tags (ετικέτες), όπως είναι τα <b>, <i>, <a href>, <table> και πολλά άλλα, ώστε να μπορέσει να καταλάβει ο φυλλομετρητής (browser) που θα διαβάσει τον HTML κώδικα, πώς θα πρέπει να εμφανίσει το κείμενο στην οθόνη του υπολογιστή. Ένα αρχείο που περιέχει HTML κώδικα είναι γνωστό σαν ιστοσελίδα (Web page) και αποθηκεύεται με την επέκταση (extension) .htm ή .html.

HTTP (HyperText Transfer Protocol) - Αποδίδεται στα ελληνικά ως Πρωτόκολλο Μεταφοράς Υπερκειμένου και είναι ένα ειδικό πρωτόκολλο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά κειμένου και εικόνων μέσω του Internet. Τα γνωστά σύμβολα http:// που χρησιμοποιούμε πριν από μια URL διεύθυνση σημαίνουν απλά ότι θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το πρωτόκολλο HTTP. Άλλα γνωστά πρωτόκολλα είναι το https://, δηλ. το ασφαλές (secure) http, το ftp://, το news:, το POP3, το SMTP κ.ά.

IMAP (Internet Message Access Protocol) - Πρωτόκολλο που χρησιμοποιείται στην υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).

Interactive Relationship Managers (IRM) - Εταιρείες που η δουλειά τους είναι να συγκεντρώνουν πληροφορίες (στοιχεία) για τους πελάτες των Παροχέων Υπηρεσιών Internet (ISPs) σχετικά με τους συνηθέστερους τόπους στους οποίους κάνουν πλοήγηση καθώς και τις προτιμήσεις τους. Τα στοιχεία αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν για το marketing και την προώθηση των προϊόντων άλλων εταιρειών που είναι πλέον πελάτες σε μια εταιρεία IRM.

Interstitial - Ειδική μορφή διαφήμισης που παρεμβάλλεται ανάμεσα στην διεπαφή ενός χρήστη με μια ιστοσελίδα. Όταν ο χρήστης καλέσει μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα ενός δικτυακού τόπου, βλέπει αρχικά μια διαφήμιση που καταλαμβάνει ολόκληρη την οθόνη και η οποία έχει συγκεκριμένη διάρκεια και μετά εμφανίζεται η κανονική ιστοσελίδα που είχε αρχικά ζητηθεί. Τα interstitials είναι παρόμοια με τα superstitials, με τη διαφορά ότι η διαδικασία φόρτωσής τους γίνεται αντιληπτή στον χρήστη και μπορεί να είναι ενοχλητική βέβαια για μερικούς.

Intranet - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ενδοδίκτυο και πρόκειται για ένα εσωτερικό δίκτυο μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού, το οποίο χρησιμοποιεί αυστηρούς περιοριστικούς κανόνες ως προς την επικοινωνία των χρηστών του με το Internet και για να μπορέσει να μπει ένας εξωτερικός χρήστης (συνεργάτης) στο ενδοδίκτυο μιας εταιρείας θα πρέπει να διαθέτει ειδικό λογαριασμό (user name και password).

IP (Internet Protocol) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πρωτόκολλο του Internet και είναι το ένα από τα δύο βασικότερα πρωτόκολλα του Internet, όπου το άλλο είναι το TCP. Το πρωτόκολλο IP αναλαμβάνει τη δρομολόγηση των πακέτων που παραλαμβάνει από το πρωτόκολλο TCP, ώστε αυτά να φθάσουν με ασφάλεια στον προορισμό τους.

Island Position - Όρος που αναφέρεται σε μια διαφημιστική καταχώρηση στο Διαδίκτυο η οποία είναι περικυκλωμένη από κείμενο, χωρίς να υπάρχουν άλλες διαφημιστικές καταχωρήσεις στην ίδια ιστοσελίδα, οι οποίες συνήθως αποσπούν την προσοχή του κοινού. Από τον τρόπο της τοποθέτησής της πήρε και το όνομα island.

Issuing Bank - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Τράπεζα Έκδοσης και είναι η τράπεζα στην οποία έχουμε λογαριασμό και μας εκδίδει την πιστωτική ή "έξυπνη" κάρτα (smart card).

Java - Πολύ δημοφιλής αντικειμενοστραφής γλώσσα προγραμματισμού, που δημιουργήθηκε από την εταιρεία Sun Microsystems, και που μπορεί να δημιουργήσει αυτόνομες εφαρμογές ή μικροεφαρμογές, που αποκαλούνται applets, για ενσωμάτωση μέσα σε ιστοσελίδες. Τα πηγαία αρχεία της Java έχουν την επέκταση .java, ενώ αυτά που δημιουργούνται με τη μεταγλώττιση (compilation) έχουν επέκταση .class και αποτελούν έναν ενδιάμεσο κώδικα (bytecode) που μπορούν να αναγνωρίσουν οι φυλλομετρητές και να εκτελέσουν μέσα από μια ιστοσελίδα. Υπάρχουν πάρα πολλές έτοιμες εφαρμογές σε Java στο Διαδίκτυο, όπου στις περισσότερες είναι κρυμμένος ο πηγαίος κώδικας. Οι εφαρμογές της Java δίνουν ζωντάνια στις ιστοσελίδες μας καθώς μπορούμε να δημιουργήσουμε πολύ ωραία εφέ αλλά και να υπάρχει μια αλληλεπίδραση (interaction) με τον χρήστη. Παραδείγματα από εφαρμογές σε Java υπάρχουν στην εξής διεύθυνση : http://dide.flo.sch.gr/Plinet/Java/Java.html

JavaScript - Πολύ δημοφιλής γλώσσα προγραμματισμού, που δημιουργήθηκε από την εταιρεία Netscape και είναι ανταγωνιστική της γλώσσας προγραμματισμού VBScript, της εταιρείας Microsoft. Οι γλώσσες αυτές αποκαλούνται γλώσσες συγγραφής σεναρίων (scripting languages), δηλ. μπορούμε να γράψουμε μικρά προγράμματα ή σενάρια (scripts) και να τα ενσωματώσουμε μέσα στον HTML κώδικα μιας ιστοσελίδας. Η JavaScript δεν είναι τόσο αντικειμενοστραφής όσο η Java, αλλά είναι πιο απλή στη σύνταξή της και έχει το πολύ καλό πλεονέκτημα ότι μπορούμε να δούμε τον πηγαίο κώδικά της. Με τις γλώσσες αυτές επιτυγχάνουμε το λεγόμενο client-side scripting, δηλ. το γράψιμο προγραμμάτων στην πλευρά του χρήστη-πελάτη (client) και όχι του server. Παραδείγματα από εφαρμογές σε JavaScript υπάρχουν στις εξής διευθύνσεις : http://dide.flo.sch.gr/Plinet/JavaScript/JavaScript.html και http://dide.flo.sch.gr/Plinet/Applications/JavaScript.html

Landing Page - Είναι η ιστοσελίδα στην οποία πηγαίνουμε αφού έχουμε κάνει κλικ σε κάποιο διαφημιστικό banner. Ο απώτερος σκοπός μιας τέτοιας ιστοσελίδας είναι η περαιτέρω προώθηση της υπηρεσίας ή του προϊόντος που αναφέρεται στην αρχική καταχώρηση ενός δικτυακού τόπου.

LAN (Local Area Network) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Τοπικό Δίκτυο Υπολογιστών και είναι ένα δίκτυο υπολογιστών που καλύπτει μια μικρή γεωγραφική έκταση, όπως είναι το κτίριο μιας υπηρεσίας ή ενός σχολείου κλπ. Τα τοπικά δίκτυα υπολογιστών έχουν γίνει πολύ δημοφιλή τελευταία καθώς είναι πολύ εύκολη και φθηνή η διασύνδεση των υπολογιστών τους, ενώ οι υπολογιστές του τοπικού δικτύου μπορούν να λειτουργήσουν και αυτόνομα. Για τη σύνδεση των υπολογιστών ενός τοπικού δικτύου απαιτείται η χρήση ενός κατανεμητή ή πλήμνης (hub ή switch) και με τη βοήθεια ενός δρομολογητή (router) είναι δυνατή η πρόσβαση στο Internet χωρίς να παρεμβάλλεται κατ' ανάγκην ο υπολογιστής server του τοπικού δικτύου. Στα πλεονεκτήματα ενός τοπικού δικτύου συγκατελέγεται και η δυνατότητα για ταχύτατη μεταφορά αρχείων από υπολογιστή σε υπολογιστή καθώς και η κοινή χρήση εκτυπωτών, scanners και άλλων περιφερειακών συσκευών.

MIME (Multi-Purpose Internet Mail Extensions) - Πρόκειται για μια επέκταση του πρωτοκόλλου που χρησιμοποιείται στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) και η οποία επέκταση δίνει τη δυνατότητα για ανταλλαγή αρχείων πολυμέσων (εικόνας και ήχου) και όχι μόνο κειμένου.

Mobile Commerce (m-commerce) - Όρος που αναφέρεται στο κινητό ηλεκτρονικό εμπόριο και γενικότερα σε εφαρμογές η-επιχειρείν μέσω κινητής τηλεφωνίας, όπως είναι για παράδειγμα η χρηματιστηριακή ενημέρωση, οι πληροφορίες πλοήγησης, οι υπηρεσίες πρόβλεψης καιρού και οι αεροπορικές κρατήσεις που πραγματοποιούνται μέσω υπολογιστή παλάμης (PDA) ή κινητού τηλεφώνου.

New Economy - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Νέα Οικονομία είναι ένας σύγχρονος όρος που αναφέρεται στην καινούργια νοοτροπία που δημιουργεί η οικονομία του Internet. Mε την ευρύτερη έννοια περιλαμβάνει τομείς υλικού (hardware) και λογισμικού (software), μέσα ενημέρωσης και τηλεπικοινωνίες. Τα όρια μεταξύ των μεμονωμένων αυτών τομέων δεν είναι πλέον σαφή όπως και ο διαχωρισμός της νέας από την παλιά (συμβατική) οικονομία. Αυτό οφείλεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι οι παραδοσιακές επιχειρήσεις βασίζουν πλέον όλο και περισσότερο μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς τους στο Internet.

Opt In/Opt Out - Όρος που αναφέρεται στην αποδοχή εκ μέρους ενός χρήστη της λήψης ενημερωτικών/διαφημιστικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από έναν δικτυακό τόπο (opt in) και αντίστοιχα η επιλογή που δίνει ο δικτυακός τόπος στον χρήστη να ζητήσει όποτε θελήσει τη διαγραφή της ηλεκτρονικής του διεύθυνσης από τη λίστα αποδεκτών του προωθητικού υλικού (opt out). Με τον τρόπο αυτό μια επιχείρηση μπορεί να προωθήσει τις υπηρεσίες ή/και τα προϊόντα της αποτελεσματικά, χωρίς να αναγκάζεται να καταφεύγει σε ενέργειες spamming, που είναι πολύ ενοχλητικές για τους περισσότερους χρήστες αλλά και δημιουργούν άσχημη εικόνα για την εταιρεία.

Packet - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πακέτο και αναφέρεται στα κομμάτια δεδομένων στα οποία διασπάται ένα μήνυμα ώστε να μπορέσει να φθάσει πιο αποτελεσματικά στον προορισμό του. Το κάθε πακέτο έχει μια δική του αρίθμηση έτσι ώστε να γίνεται σωστά η επανασύνδεση των πακέτων όταν αυτά φθάσουν στον τελικό παραλήπτη. Το κάθε πακέτο μπορεί να ακολουθήσει διαφορετική διαδρομή μέχρι τον τελικό προορισμό του και αν κάποιο πακέτο χαθεί ή δεν φθάσει έγκαιρα στον προορισμό του θα πρέπει να ζητηθεί από τον παραλήπτη η αποστολή του εκ νέου. Στη φιλοσοφία αυτή στηρίχθηκε το σύστημα άμυνας των ΗΠΑ απέναντι σε ενδεχόμενη σοβιετική πυρηνική επίθεση στις δεκαετίες του '50 και του '60 και αποτέλεσε και τη βάση για τη λειτουργία του Internet.

PGP (Pretty Good Privacy) - Αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα που χρησιμοποιούνται για την κρυπτογράφηση μηνυμάτων και την αποστολή τους μέσω του Internet. Χρησιμοποιεί την κρυπτογράφηση με συνδυασμό δημόσιου και ιδιωτικού κλειδιού (public key - private key). Θεωρείται απόλυτα ασφαλές. Το δημόσιο κλειδί είναι γνωστό σ' όλους και μπορούμε να το κατεβάσουμε (download) από κάποια ιστοσελίδα ή να μας στείλει ο κάτοχός του, ενώ το ιδιωτικό κλειδί είναι αυστηρά προσωπικό για τον κάθε χρήστη. Ό,τι κωδικοποιείται με το ένα κλειδί μπορεί να αποκωδικοποιηθεί με το άλλο και αντίστροφα. Όμως, είναι εξαιρετικά δύσκολη, αν όχι αδύνατη, η εύρεση του ιδιωτικού κλειδιού όταν γνωρίζουμε το δημόσιο κλειδί ενός χρήστη. Όταν ένα μήνυμα κωδικοποιείται με το ιδιωτικό κλειδί ενός χρήστη, μπορεί να αποκωδικοποιηθεί από οποιονδήποτε τρίτο με το γνωστό δημόσιο κλειδί του ίδιου χρήστη, αλλά αυτό αποτελεί μια επιβεβαίωση της ταυτότητας του χρήστη. Επίσης, η κωδικοποίηση ενός μηνύματος με το δημόσιο κλειδί ενός χρήστη εξασφαλίζει το ότι μόνο ο συγκεκριμένος χρήστης θα μπορέσει να το αποκωδικοποιήσει και συνεπώς να το διαβάσει.

Pop-Up Window (Ad) - Μια από τις πιο δημοφιλείς μορφές διαφήμισης, σύμφωνα με την οποία εμφανίζεται ένα μικρό παράθυρο μπροστά ή και πίσω από τον φυλλομετρητή του χρήστη τη στιγμή που αυτός εισέρχεται στην κεντρική ιστοσελίδα ενός δικτυακού τόπου. Μέσα σ' ένα Pop Window, που είναι γνωστό και ως Ad, μπορεί να εμφανίζεται μια απλή εικόνα ή και μια ολόκληρη ιστοσελίδα με διάφορες πληροφορίες. Τα Pop Windows μπορούν να εμφανίζονται μπροστά, οπότε αποκαλούνται Pop-Up, ή και πίσω από τον φυλλομετρητή (Web Browser) του χρήστη, οπότε αποκαλούνται Pop-Under.

POP3 (Post Office Protocol 3) - Ένα από τα πιο δημοφιλή πρωτόκολλα που χρησιμοποιείται για τη λήψη μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).

Portal - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Πύλη και αναφέρεται σε ειδικούς δικτυακούς τόπους (Web sites), όπου ο χρήστης μπορεί να κάνει εγγραφή και να αποκτήσει προσωπικό username και password, να έχει δική του θυρίδα μηνυμάτων, να βλέπει τρέχουσες ειδήσεις που τον ενδιαφέρουν, ειδήσεις για τον καιρό, να συμμετέχει σε fora συζητήσεων, σε δημοσκοπήσεις, σε guest books, να χρησιμοποιεί μηχανές αναζήτησης κ.ά. Η δημιουργία δικτυακής πύλης και όχι δικτυακού τόπου είναι πολύ δημοφιλής τελευταία στο Internet καθώς υπάρχει πληθώρα προγραμμάτων, όπως τα PHP Nuke, PostNuke, PHP Mambo κ.ά., και είναι πολύ εύκολη η διαχείρισή τους, η οποία μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε υπολογιστή έχει σύνδεση στο Internet.

Promo Text - Μορφή διαφήμισης που ξεκίνησε από τα e-mail newsletters και τώρα εφαρμόζεται με επιτυχία και σε ιστοσελίδες. Είναι ένα μικρό κείμενο διαφημιστικού περιεχομένου (τίτλος και περιγραφή) που μπορεί να τοποθετηθεί σ' οποιοδήποτε σημείο μέσα σ' έναν δικτυακό τόπο.

Public Key Encryption - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Κρυπτογράφηση με Δημόσιο Κλειδί και πρόκειται για ένα σύστημα κρυπτογράφησης που χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό από ένα δημόσιο και ένα ιδιωτικό κλειδί για την κρυπτογράφηση των μηνυμάτων. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε την αποστολή του κλειδιού από τον αποστολέα στον παραλήπτη, κάτι που είναι πολύ επικίνδυνο για υποκλοπή.

ROI (Return of Investment) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Απόδοση Επένδυσης και αναφέρεται κυρίως σε επένδυση που έγινε σε μια διαφημιστική εκστρατεία στο Διαδίκτυο και στο αποτέλεσμα που είχε η διαφημιζόμενη εταιρεία.

Router - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Δρομολογητής και είναι ειδική δικτυακή συσκευή που αναλαμβάνει να δρομολογήσει (κατευθύνει) τα πακέτα των μηνυμάτων προς τον προορισμό τους καθώς και να διασυνδέσει τοπικά δίκτυα υπολογιστών (LANs). Ένας router διαθέτει στατική IP διεύθυνση και μπορεί να προγραμματισθεί με τη χρήση φορητού υπολογιστή ή και από μακριά (τηλεχειρισμός). Αν συνδεόμαστε στο Internet μέσω τοπικού δικτύου (LAN) και router, τότε η IP διεύθυνσή μας που φαίνεται προς τα έξω είναι αυτή του router, ενώ τοπικά διαθέτουμε άλλη IP διεύθυνση που την αποδίδει ο router ανάλογα με τη σειρά που συνδέονται οι υπολογιστές του τοπικού δικτύου.

RSA - Μια μέθοδος κρυπτογράφησης δημόσιου κλειδιού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την κρυπτογράφηση μηνυμάτων και για τη δημιουργία ψηφιακών υπογραφών, δηλ. για την επιβεβαίωση της ταυτότητας του αποστολέα ενός μηνύματος.

Secret Key Encryption - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Κρυπτογράφηση με Κρυφό Κλειδί και πρόκειται για ένα σύστημα κρυπτογράφησης με το οποίο αποστέλλεται στον παραλήπτη το κλειδί που χρησιμοποιήθηκε για την κρυπτογράφηση ενός μηνύματος.

Secure Electronic Transaction (SET) - Πρόκειται για ένα σύστημα ασφαλών τραπεζικών πληρωμών που έχει δημιουργηθεί από γνωστές εταιρείες πιστωτικών καρτών. Χρησιμοποιεί τη λεγόμενη Έμπιστη Τρίτη Οντότητα (Third Trusted Party) στις συναλλαγές εμπόρου-πελάτη, δηλ. μια ιδιωτική εταιρεία εμπιστοσύνης που παρεμβάλλεται ως τρίτος στις συνδιαλλαγές και εκδίδει τα ψηφιακά πιστοποιητικά ταυτότητας των συναλλασσομένων.

Secure HyperText Transfer Protocol (HTTPS) - Πρόκειται για μια ασφαλή μορφή του γνωστού πρωτοκόλλου μεταφοράς υπερκειμένου HTTP, ώστε να είναι εξασφαλισμένη η ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στον φυλλομετρητή και τον Web server.

Secure Sockets Layer (SSL) - Πρόκειται για ένα σύστημα (πρωτόκολλο) κρυπτογράφησης που έχει δημιουργήσει η γνωστή εταιρεία Netscape, με σκοπό την ασφαλή σύνδεση (επικοινωνία) ενός φυλλομετρητή με τον Web server. Τα δεδομένα που στέλνονται ανάμεσα στους δύο είναι κρυπτογραφημένα αλλά το σύστημα δεν εξασφαλίζει την ταυτότητα ούτε του αποστολέα ούτε του παραλήπτη.

Secure Web Server - Ένας Web server που εργάζεται με πιστοποιητικά (πρωτόκολλα) ασφαλείας. Οι συνδέσεις που γίνονται μ' έναν τέτοιο Web server είναι ασφαλείς και όλα τα μηνύματα (δεδομένα) που ανταλλάσσονται με τους πελάτες (clients) του είναι κρυπτογραφημένα.

Shopping Cart - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Καλάθι Αγορών και είναι ένα εικονικό καλάθι αγορών που εμφανίζεται κατά την περιήγησή μας σ' ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Μπορούμε ανά πάσα στιγμή να προσθέσουμε ή και να αφαιρέσουμε είδη από το καλάθι αγορών και να βλέπουμε το συνολικό κόστος τους. Όταν κάνουμε οριστικοποίηση της παραγγελίας μας, εμφανίζεται μια προεπισκόπηση του συνόλου των ειδών που διαλέξαμε και μπορούμε να επιλέξουμε τρόπο πληρωμής και τρόπο αποστολής των εμπορευμάτων μας.

Shopping Mall - Όρος που αναφέρεται στα εικονικά εμπορικά κέντρα του Internet.

Smart Card - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Έξυπνη Κάρτα και είναι ένα είδος πιστωτικής κάρτας που περιέχει μια CPU (μικροεπεξεργαστή) και όπου μπορούμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε ψηφιακό (ηλεκτρονικό), δηλ. εικονικό, χρήμα.

SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) - Είναι το πιο διαδεδομένο πρωτόκολλο για την αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).

Splash Page - Είναι γνωστή και ως jump page και αποτελεί μια ειδική σελίδα υποδοχής σ' έναν δικτυακό τόπο, αλλά κάτι διαφορετικό από τη γνωστή μας αρχική σελίδα (home page). Χρησιμοποιείται για καθαρά διαφημιστικούς λόγους με στόχο να στέλνονται οι χρήστες που έκαναν κλικ σε συγκεκριμένα διαφημιστικά banners σε μια άλλη ιστοσελίδα και να λαμβάνουν περισσότερες πληροφορίες για κάποιο προϊόν που τους ενδιαφέρει.

Start-Up - Μικρή εταιρία που ξεκινά την δραστηριότητά της στον χώρο του Internet.

StoreFront - Η διεπαφή (interface) ενός ηλεκτρονικού καταστήματος στο Internet, όπου ο πελάτης μπορεί να ενημερωθεί για τους καταλόγους των προσφερόμενων προς πώληση προϊόντων, μπορεί να συμπληρώσει τις φόρμες παραγγελίας, να δει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το ηλεκτρονικό κατάστημα, να ενημερωθεί για τους όρους της συναλλαγής, τους τρόπους πληρωμής και αποστολής των εμπορευμάτων καθώς για τα συστήματα διασφάλισης της όλης διαδικασίας.

Superstitial - Ένα είδος online διαφήμισης που φορτώνεται χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό από τον χρήστη και προβάλλεται αφού έχει φορτωθεί όλο το σύνολο του περιεχομένου του, σ' ένα νέο παράθυρο του φυλλομετρητή. Τα superstitials προτιμώνται από τους διαφημιστές, καθώς επιτρέπουν μεγαλύτερες σε μέγεθος και περισσότερο διαδραστικές διαφημίσεις απ' ό,τι το κοινό (απλό) banner και γιατί είναι λιγότερο ενοχλητικά στους χρήστες απ' ό,τι τα pop-up windows και τα interstitials.

Targeting - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Στόχευση και χρησιμοποιείται σε online διαφημιστικές εκστρατείες οι οποίες διενεργούνται υπό συγκεκριμένα κριτήρια και απευθύνονται σε συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Για παράδειγμα, μπορεί να εμφανίζονται διαφημιστικά μηνύματα μόνο για γιατρούς συγκεκριμένης ειδικότητας ή μόνο σ' όσους κατοικούν σε μια συγκεκριμένη πόλη ή νομό. Μια εταιρεία μπορεί να επιλέξει το λεγόμενο target group (ομάδα στόχευσης), δηλ. συγκεκριμένη ομάδα ή κατηγορία καταναλωτών στην οποία θα πρέπει να απευθυνθεί για να έχει περισσότερες πιθανότητες παραγγελιών.

Telnet - Είναι μια από τις πιο παλιές εφαρμογές του Internet, όπου έχουμε τη δυνατότητα για απομακρυσμένη διαχείριση ενός υπολογιστή από έναν άλλον, συνήθως μακρινό υπολογιστή. Με το πρόγραμμα αυτό μπορεί να γίνει και ο προγραμματισμός από απόσταση (τηλεχειρισμός) ενός δρομολογητή (router).

Traffic Manager - Όρος που αναφέρεται στο άτομο που έχει την ευθύνη της διαχείρισης και της παρακολούθησης των διαφημιστικών εκστρατειών ενός δικτυακού τόπου μέσω ειδικών προγραμμάτων (Ad Servers). Οι αρμοδιότητές του περιλαμβάνουν την τοποθέτηση των διαφημιστικών εκστρατειών και των δημιουργικών τους (creatives) καθώς και την δημιουργία αναφορών (reports) για την αποτελεσματικότητα της διαφημιστικής εκστρατείας.

UECA (Uniform Electronic Transactions Act) - Νομοθεσία σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, που στηρίζεται στο μοντέλο του ΟΗΕ (Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών).

URL (Uniform Resource Locator) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ομοιόμορφος Εντοπιστής Πόρων και αναφέρεται στην πλήρη διεύθυνση μιας ιστοσελίδας στο Internet, που περιέχει το πρωτόκολλο, το domain name, την διαδρομή με τους φακέλους (αν υπάρχει) καθώς και το όνομα του αρχείου της ιστοσελίδας, όπου το προκαθορισμένο (default) όνομα αρχείου είναι συνήθως το index.html. Για παράδειγμα, ένα πλήρες URL είναι το εξής : http://www.florina.gr/Prespes/index.html.

User Tracking - Όρος που περιγράφει σε γενικές γραμμές την διαδικασία παρακολούθησης ή/και αναγνώρισης ενός χρήστη και καταγραφής της συμπεριφοράς του και των προτιμήσεών του καθώς αυτός πλοηγείται ανενόχλητος στο Internet. Η παρακολούθηση (tracking) ενός χρήστη μπορεί να γίνεται είτε για την κατανόηση των αναγκών του και την καλύτερη έτσι αυτόματη εξυπηρέτησή του είτε για την προβολή διαφημιστικών banners στην οθόνη του ανάλογα με τις προτιμήσεις του. Κάτι ανάλογο μπορεί να γίνει και με τη βοήθεια των cookies. Οι τεχνικές αυτές αποτελούν πολύτιμους αρωγούς του σύγχρονου marketing (e-marketing).

Verisign - Μια από τις πιο γνωστές διεθνώς εταιρείες που λειτουργεί ως Πάροχος Υπηρεσιών Πιστοποίησης (ΠΥΠ) και εκδίδει ψηφιακές ταυτότητες (digital ID's) σε τρίτους (ιδιώτες ή και εταιρείες). Οι εταιρείες αυτές αποκαλούνται και Έμπιστες Τρίτες Οντότητες (ΕΤΟ), δηλ. Trusted Third Parties (TTP), ή και Αρχές Πιστοποίησης (CA, Certification Authorities). Μια εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Πιστοποίησης μπορούν να εξουσιοδοτήσει άλλες εταιρείες σ' άλλες χώρες ή και σ' άλλες πόλεις για να κάνουν πιστοποιήσεις ατόμων ή εταιρειών και να σχηματιστεί έτσι ένα δένδρο από τους Οργανισμούς Πιστοποίησης.

Viral (Virual Marketing) - Ένας τρόπος έμμεσης διαφήμισης ενός δικτυακού τόπου, ο οποίος χρησιμοποιεί τους ίδιους τους χρήστες του ως διαφημιστές. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι δικτυακοί τόποι που προσφέρουν δωρεάν λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) επισυνάπτουν κι ένα σύντομο διαφημιστικό ή ενημερωτικό μήνυμα στο τέλος του κάθε e-mail που στέλνουν οι χρήστες τους.

WAN (Wide Area Network) - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Δίκτυο Ευρείας Περιοχής και είναι ένα δίκτυο υπολογιστών που καλύπτει μεγάλη γεωγραφική έκταση, όπως είναι τα δίκτυα των Τραπεζών, των αεροπορικών εταιρειών κ.ά. σε αντίθεση με τα Τοπικά Δίκτυα (LANs), που καλύπτουν περιορισμένη γεωγραφική έκταση, όπως είναι ο χώρος ενός σχολείου ή μιας εταιρείας ή μιας υπηρεσίας κ.ά.

Web Browser - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Φυλλομετρητής ή Πρόγραμμα Περιήγησης ή Πρόγραμμα Ανάγνωσης Ιστοσελίδων ή Πλοηγός ή και Ιστηλάτης και είναι ένα ειδικό λογισμικό (πρόγραμμα) για την πρόσβαση σε δικτυακούς τόπους (Web sites) και την προβολή και αποθήκευση στον υπολογιστή του χρήστη των ιστοσελίδων (Web pages) που αυτοί περιέχουν, δηλ. αρχείων με επέκταση .html ή .htm ή και άλλα. Με τα προγράμματα αυτά μπορούμε σήμερα εκτός από την υπηρεσία του Παγκόσμιου Ιστού (World Wide Web) να εκμεταλλευτούμε και άλλες υπηρεσίες του Internet, όπως είναι το Web mail για λήψη και αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails), το FTP για αποστολή (uploading) και κατέβασμα (downloading) αρχείων από τους Web servers κ.ά. Οι πιο γνωστοί φυλλομετρητές είναι σήμερα ο Internet Explorer της εταιρείας Microsoft, ο Netscape, ο Mozilla και ο Opera.

Web Campaign - Όρος που αναφέρεται σε μια διαφημιστική εκστρατεία που προορίζεται ή εκτελείται αποκλειστικά στο Internet.

Web Hosting - Έτσι αποκαλείται η υπηρεσία παροχής χώρου (Web space) για την φιλοξενία ή και υποστήριξη της δημιουργίας και της συντήρησης ενός δικτυακού τόπου (Web site). Παρέχεται συνήθως από τους λεγόμενους Παροχείς Υπηρεσιών Internet (ISPs - Internet Service Providers).

Web Page - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Ιστοσελίδα και είναι ένα αρχείο με επέκταση .html ή .htm ή .shtml ή και .asp, .php, .cfm, .jsp, αν πρόκειται για δυναμικά παραγόμενες ιστοσελίδες. Πολλές ιστοσελίδες μαζί, κατάλληλα οργανωμένες και με τους σχετικούς συνδέσμους (links) αποτελούν έναν δικτυακό τόπο (Web site). Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα αρχείο ιστοσελίδας είτε μ' ένα από τα γνωστά προγράμματα όπως είναι το FrontPage και το Dreamweaver ή και να γράψουμε απευθείας σε κώδικα HTML μέσα από ένα πρόγραμμα όπως είναι το Σημειωματάριο (Notepad) των Windows και να κάνουμε αποθήκευση με μια από τις αποδεκτές επεκτάσεις που αναφέραμε νωρίτερα.

Web Promotion - Όρος που αναφέρεται στις online προσφορές που μπορούν να αξιοποιηθούν μέσω του Internet. Εκτός από τις online διαφημίσεις, κατάλληλες τεχνικές promotion μπορούν να θεωρηθούν ότι αποτελούν και οι καταχωρήσεις σε μηχανές αναζήτησης (search engines) ή οι αντίστοιχες ανακοινώσεις σε ομάδες ειδήσεων ή καταλόγους ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.ά.

Web Server - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Εξυπηρετητής Παγκόσμιου Ιστού και είναι ένας ειδικός server που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις ενός Παροχέα Υπηρεσιών Internet (ISP - Internet Service Provider), περιέχει αποθηκευμένες τις ιστοσελίδες των χρηστών (πελατών) του ISP και αναλαμβάνει να εξυπηρετήσει όσους τρίτους ζητήσουν κάποια από τις ιστοσελίδες αυτές.

Web Site - Αποδίδεται στα ελληνικά με τον όρο Δικτυακός Τόπος ή Ιστοχώρος ή Ιστότοπος και είναι ένα σύνολο από κατάλληλα οργανωμένες ιστοσελίδες με τους σχετικούς συνδέσμους (links) ανάμεσά τους, ώστε να μπορούμε να πλοηγούμαστε στον δικτυακό τόπο. Ένας δικτυακός τόπος θα πρέπει να διαθέτει και μια αρχική σελίδα ή οικοσελίδα (Home Page), που θα αποτελεί την πύλη εισόδου μας στον δικτυακό τόπο, θα πρέπει να περιέχει δηλαδή κάτι σαν έναν εύχρηστο πίνακα περιεχομένων για να είναι έτσι πιο φιλική η περιήγησή μας.

 

 

back.gif (9867 bytes)

Επιστροφή